Wywiad z Weroniką – między twórczym poszukiwaniem rozwiązań a talentem organizacyjnym
Veronika, opowiedz nam o swojej karierze. Jak zaczynałaś i jak trafiłaś do Soloplanu?
O firmie Soloplan dowiedziałam się w maju 2020 r. podczas studiów magisterskich z „Międzynarodowej Komunikacji Korporacyjnej i Zarządzania Mediami” w Neu-Ulm i pojawiłam się tutaj jako pracujący student. Początkowo pracowałam na pół etatu, 20 godzin tygodniowo, później już podczas stażu i pracy magisterskiej na pełny etat. W tamtym czasie aplikowałam na różne stanowiska studenckie i ostatecznie zdecydowałam się na Soloplan, ponieważ dostałam tu swój własny, niezależny projekt marketingowy związany z nowym Soloplan City Resort. Od samego początku wiązało się to z dużą odpowiedzialnością, ale mogłam pracować niezależnie, realizując swój własny projekt. Po ukończeniu studiów zostałam zatrudniona w pełnym wymiarze godzin jako Marketing Manager.
Czy poleciłabś innym studentom odbycie u nas praktyki semestralnej bądź realizację pracy magisterskiej? Jeśli tak, dlaczego?
Generalnie każdemu studentowi mogę polecić zarówno odbycie praktyki semestralnej, jak i pisanie pracy magisterskiej w naszej firmie. Osobiście wiele się nauczyłam w Soloplanie i pozwoliło mi to nie tylko rozwijać się zawodowo, ale także osobiście. W porównaniu z innymi firmami, jako pracująca studentka mogłam tu realizować swoje zadania bardzo niezależnie i samodzielnie tworzyć swój projekt. Miałam też szczęście, że zaraz po studiach zostałam przyjęta przez Soloplan, co było idealnym rozwiązaniem na początku mojej kariery.
Marketing to bardzo zróżnicowany obszar działania. Jak wygląda praca działu marketingu w firmie Soloplan?
Zgadza się, ogólnie rzecz biorąc marketing jest bardzo rozległą dziedziną. W firmie Soloplan praca w dziale marketingu również wiąże się z bardzo zróżnicowanym zakresem obowiązków. Generalnie można powiedzieć, że jesteśmy odpowiedzialni za wszystko, co Soloplan komunikuje zarówno na zewnątrz, jak i wewnętrznie. Obejmuje to media drukowane, organizację wydarzeń, pisanie tekstów prasowych, utrzymanie mediów społecznościowych i stron internetowych, optymalizację pod kątem wyszukiwarek, projektowanie reklam, materiały reklamowe, działania sponsorskie i wiele innych. Musimy również odróżnić marketing produktowy, który jest skierowany do klienta, od marketingu personalnego, który jest skierowany do potencjalnych kandydatów do pracy w naszej firmie.
Podsumowując, moim zadaniem jest komunikowanie wartości i wizerunku firmy Soloplan zarówno wewnętrznie, jak i na zewnątrz.
Nawet jeśli twoje wyzwania w dziale marketingu są tak zróżnicowane – czy mógłabyś nam opisać taki typowy dzień pracy?
Rzeczywiście nie tak łatwo jest opisać taki typowy dzień w pracy, ponieważ w przeciwieństwie do innych dziedzin zawodowych ilość powtarzających się zadań jest stosunkowo niewielka. Ze względu na nieustannie pojawiające się nowe projekty i pomysły, moje obowiązki i związane z nimi oczekiwania nieustannie się zmieniają. Na taki pojedynczy dzień pracy wpływ może mieć wiele różnych czynników: od tworzenia kreatywnych rozwiązań reklamowych po opracowywanie całych koncepcji marketingowych.
Jak wygląda współpraca marketingu z innymi działami firmy? Czy masz również wgląd w ich pracę?
Ponieważ marketing odpowiada za całą komunikację korporacyjną zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji, istnieje intensywna współpraca z prawie wszystkimi działami wewnątrz firmy.
Przykładowo dział rozwoju oprogramowania regularnie udostępnia nam przegląd wszystkich nowych funkcji naszych produktów oraz tego, co możemy zaoferować naszym obecnym i potencjalnym klientom w przyszłości. Dzięki tym informacjom możemy rozwijać nowe koncepcje reklamowe i tym samym pozycjonować nasze oprogramowanie na rynku w najlepszy możliwy sposób.
Ściśle współpracujemy również z działem sprzedaży. Nasza współpraca jest szczególnie istotna podczas organizacji i realizacji targów branżowych, gdzie nasi koledzy z tego działu są absolutnymi ekspertami w swoim fachu.
Bardzo ciekawie prezentuje się też ścisła współpraca z naszymi oddziałami międzynarodowymi. Wspólnie z naszymi pracownikami w Polsce, Wielkiej Brytanii i RPA staramy się opracowywać najlepsze strategie marketingowe dla poszczególnych krajów tak, aby niezmiennie przekonywać międzynarodowy rynek do firmy Soloplan i do naszego oprogramowania logistycznego CarLo.
Jak myślisz, co w przyszłości zmieni się w twoim zakresie odpowiedzialności?
Jestem przekonana, że moja praca w marketingu będzie się w przyszłości przenosiła do świata cyfrowego. Już dziś znaczący jest udział nowoczesnego marketingu za pośrednictwem mediów cyfrowych i kanałów online. Ponadto, moim zdaniem, obszar marketingu międzynarodowego dla rozwoju rynków globalnych zyska jeszcze bardziej na znaczeniu. Dla mnie jako menedżera marketingu oznacza to analizę warunków rynkowych w różnych krajach i dostosowanie do nich naszych międzynarodowych strategii marketingowych.
Jakie cechy są istotne dla menedżera marketingu?
Myślę, że aby odnieść sukces jako menedżer marketingu, ważne są z jednej strony kreatywność i podejście do problemów w sposób zorientowany na rozwiązanie, a z drugiej wielki talent organizacyjny i realizacja projektów w zorganizowany i skoncentrowany sposób. Należy też być bardzo otwartym i komunikatywnym oraz posiadać umiejętność elastycznego i szybkiego dostosowywania się do nowych zadań i ciekawych wyzwań.